söndag 21 april 2013

Tokiga gummans huskur nr 1

Efter åratal av besvärliga förkylningar har jag provat på det mesta för att bli frisk fortare när jag blivit sjuk. Det är ingen underdrift när jag skriver att jag provat allt som är lagligt. Men egentligen vore ju det bästa om man slapp bli förkyld överhuvudtaget eller hur? Nu tror jag mig ha hittat lösningen. Den är så enkel att jag inte fattar att jag inte kom på den tidigare, men sånt är livet. Kanske fungerar den bara på mig, kanske fungerar den på alla, vad vet jag. Testa och hör av dig till mig så får jag veta.

Hur som helst, när jag är på väg att blir förkyld så händer oftast något av följande; det börjar klia/sticka/svida i näsan. Ibland får jag värk i bihålorna också. Eller så har jag lätt ont i halsen när jag vaknar eller på kvällen. Det jag gör då är att spraya i näsan med saltvattenspray helst tre gånger per dag eller mer, två ordentliga doser i vardera näsborre varje gång och så snyta ut. Apoteket har en som heter Apofri som jag tycker fungerar utmärkt.

Jag har klarat av små snoriga barn och förkylda arbetskamrater utan att förkylningen brutit ut en endaste gång, tack vare detta "förebyggande arbete" med saltvatten. Saltvattenspray är bra att använda dagligdags, även om ingen förkylning är på gång. Det borde vara lika naturligt att skölja ur näsan varje kväll som det är att borsta tänderna och tvätta bort smink.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar